Η απάτη των ανθολογιών

"Ομολογώ ότι δεν είχα μάθει ποτέ γι’ αυτή τη «μπίζνα» των εκδοτικών οίκων αλλά προσφάτως την έμαθα κι αυτή. Κι όταν λέω εκδοτικών οίκων εννοώ πολλών ακόμα και γνωστών. Υπάρχει κάποιος που συλλέγει τους πελάτες: ποιητές, διηγηματογράφους και πάσης φύσεως ανθρώπων που προφανώς χτυπάει την πόρτα τους με κάποιο κείμενο τους. Τους στέλνουν ειδοποίηση(με mail ή στο μέσεντζερ) ότι αν θέλουν να στείλουν ποίημα ή πεζό που θέλουν να συμπεριληφθεί σε μία σπέσιαλ ανθολογία να απαντήσουν άμεσα. Την χαρακτηρίζουν συλλεκτική, επετειακή, της χρονιάς κλπ. Πάντως στα βιβλιοπωλεία δεν θα κυκλοφορήσει, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Και δεν ξέρω αν υπάρχει ISBN σε αυτές της ανθολογίες ή είναι καθαρά εκτύπωση. Τους λένε ότι θα γίνει επιλογή μιας και οι ενδιαφερόμενοι είναι πολλοί. Τους στέλνουν λοιπόν οι ενδιαφερόμενοι τη δουλειά τους και ύστερα από 2-3 μήνες τους στέλνουν άλλο μήνυμα ότι το κείμενο τους εγκρίθηκε. Και σε λίγες μέρες πιο μετά στέλνουν ένα μήνυμα ότι επειδή η συλλογή θα είναι «ειδική» (γράφω πιο πάνω τα είδη) θα βγουν περιορισμένα αντίτυπα τα οποία θα πρέπει να αγοράσουν οι ίδιοι. Υποχρεωτικά το λιγότερο δύο και αν θέλουν παραπάνω να το δηλώσουν πριν το εκτυπώσουν. Η τιμή κυμαίνεται από 12 ευρώ έως 18 ευρώ. Τα οποία αντίτυπα καλούνται να πουλήσουν οι ίδιοι ή να τα χαρίσουν σε φίλους για καλό όλων των συμμετεχόντων. Αν δεν σας παραξένεψε ήδη η ιστορία αυτή να σας πω τώρα και τα backstage. Πρώτον δεν γίνεται καμία επιλογή κειμένων ή ποιημάτων. Όλοι θα επιλεγούν αρκεί να μπορούν να πληρώσουν τα αντίτυπα που θα παραγγείλουν.
Δεύτερον το κόστος αυτών των βιβλίων για ένα εκδότη είναι το πολύ 3 ευρώ έως 5 ευρώ. Γιατί δεν πληρώνουν επιμέλεια που στοιχίζει 0,02 η λέξη (αν είναι π.χ. 15000 λέξεις 300 ευρώ η αμοιβή του επιμελητή), δεν πληρώνουν μακέτα, δεν πληρώνουν την προμήθεια της διακίνησης. Είναι καθαρή εκτύπωση που στα φωτοτυπεία είναι 0,02 η σελίδα και η βιβλιοδεσία (για ιδιώτη πάντα) ξεκινάει από 6 ευρώ και φτάνει έως 15 ευρώ. Αυτές οι τιμές είναι για ιδιώτες και τις συνέλεξα κατόπιν έρευνας σε πολλά φωτοτυπεία. Για έναν εκδότη στις τιμές αυτές βάλε πολύ λιγότερο.
Εν κατακλείδι τους στοιχίζει 3 ευρώ και το πουλούν από 12 ευρώ έως 18. Το κέρδος τους το βγάζετε ύστερα από μία απλή αφαίρεση. Καθαρό κέρδος, αφορολόγητο (γιατί απλά είναι μαύρα λεφτά) στην τσέπη του εκδοτικού οίκου και στην τσέπη του γνωστού που σας κάλεσε. Οι μικροί εκδοτικοί οίκοι μπορεί να σου κάνουν και μια έκπτωση αν πάρεις παραπάνω από δύο αντίτυπα. Οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι καμία έκπτωση.
Οι περισσότεροι συμμετέχοντες αγοράζουν αντίτυπα αξίας 100 ευρώ και άνω και αμολιούνται να τα πουλήσουν ή να τα χαρίσουν αφού «εκδόθηκε» η δουλειά τους. Το λιγότερο που μπορεί να κερδίσει ένας εκδοτικός οίκος είναι περίπου 1.500 ευρώ και έχω μάθει ότι έχουν κερδίσει και 10.000 ευρώ καθαρά και αφορολόγητα.
Με λίγα λόγια κάτι σαν αυτοέκδοση μόνο που είναι για χαμηλά μπατζετ. Θα σου στοιχίσει από 30 ευρώ και άνω και σε έχουν πείσει ότι συμμετέχεις σε κάτι ξεχωριστό για την προώθηση της τέχνης και των γραμμάτων. Τίποτα από όλα αυτά δεν συμβαίνει προώθηση των κερδών τους είναι, εκμεταλλευόμενοι τον πόθο πολλών να εκδοθούν. Συνήθως καλούν και μερικούς γνωστούς σαν κράχτη, πράγμα που στο λένε για να νιώσεις ακόμα πιο περήφανος. Δεν ξέρω καν αν αυτοί οι «γνωστοί» πληρώνουν τα αντίτυπά τους ή τους τα χαρίζουν.
Μερικά από αυτά τα ποιήματα ή τα κείμενα που παίρνουν μέρος σε τέτοιες ανθολογίες είναι καλά. Αλλά, άλλα είναι κατασκευάσματα νου έγκλειστου σε ψυχιατρείο που απευθύνονται πάλι σε τρόφιμους ψυχιατρείου ή ανθρώπους που δεν κατέχουν το αντικείμενο. Στομφώδεις αρλούμπες, σκοτεινές, που στερούνται νοήματος και περιεχομένου. «Τι θέλει να πει ο ποιητής;». Το γνωστό ερώτημα.
Να σημειώσω επίσης ότι τα περισσότερα βραβευμένα ποιήματα είναι με χρήματα. Δηλαδή οι βραβεύσεις πληρώθηκαν από τους ίδιους τους ποιητές με κάποιο τρόπο. Είτε σαν προωθητική ενέργεια ή με κάποιο έμμεσο τρόπο. Να τους έχουν πείσει πάλι δηλαδή ότι έχουν «επιλεγεί». Επίσης να γνωρίζετε ότι οι περισσότερες κριτικές που βλέπετε πληρώνονται. Οι άνθρωποι που θα γράψουν διθυράμβους για τέτοια κείμενα έχουν πάρει το λιγότερο 150 ευρώ γι’ αυτό. Γνωστός ποιητής με ψευδώνυμο που θυμίζει σαρκοβόρο της ζούγκλας πληρώνεται για να γράψει «δυο καλά λόγια». Οι οποίες κριτικές είναι επίσης δυσνόητες όπως τα ποιήματα που γράφουν.
Φίλοι αν θέλετε τόσο πολύ να εκδοθείτε μην πληρώνετε γι’ αυτό. Στις εκθέσεις βιβλίων τα περίπτερα αυτοεκδόσεων είναι αυτά που δεν έχουν καθόλου κόσμο ή μόνο λίγους: αυτούς που πλήρωσαν για να εκδοθούν. Μη μου πείτε ότι βιβλία αυτοεκδόσεων μπαίνουν σε γνωστά μεγάλα βιβλιοπωλεία γιατί δεν γνωρίζετε μια λεπτομέρεια. Τα μεγάλα βιβλιοπωλεία παίρνουν τα βιβλία για ένα κομμάτι ψωμί και δίνουν τα λεφτά ύστερα από μήνες εφόσον πουληθούν.
Χίλιες φορές να αγοράσετε την εφαρμογή που κάνει βιβλία ηλεκτρονικά που τα ξεφυλλίζεις και την πληρώνεις μία φορά και να βάλεις τα γραπτά σου εκεί. Αν δεν θέλεις ούτε αυτό απλό Pdf. Τα Word όλα έχουν τη δυνατότητα να γίνουν και Pdf. Κατόπιν ανέβασε τα στο ίντερνετ και ή ζήτα ένα μικρό ποσό ή δώστα δωρεάν. Τουλάχιστον θα σου μείνει η ικανοποίηση. Από το να σου τα φάει ο έξυπνος και να μη κερδίσεις τίποτα καλύτερο αυτό.
Και προς Θεού: οι επιμελητές δουλεύουν και ανεξάρτητα. Δεν ανήκουν σε εκδοτικό οίκο όλοι. Βρείτε τα στην τιμή και δώστε το χειρόγραφό σας να το φτιάξει. Είναι πολύ άσχημο να υπάρχουν ανορθογραφίες, λάθη σύνταξης, 200 θαυμαστικά σε ένα κείμενο, κόμματα που δεν χρειάζονται, κείμενα χωρίς παραγράφους και ένα σωρό άλλα. Η επιμέλεια (σε σοβαρούς οργανισμούς) είναι δύο χρόνια σπουδές. Κάτι μαθαίνεις παραπάνω αυτά τα δυο χρόνια δώσε με εμπιστοσύνη το κείμενο σου σ ́ έναν επαγγελματία. Θα είναι άρτιο και κατανοητό. Δεν θα είναι χαστούκι στο πρόσωπο του αναγνώστη σου.
Μεγάλο μέρος του αναγνωστικού κοινού διαβάζει σε τάμπλετ. Έχεις πιο πολλές πιθανότητες να σε διαβάσουν έτσι. Ένα άλλο κόλπο είναι να βάλεις στο ηλεκτρονικό σου βιβλίο κωδικό QR να τον τυπώσεις σε σελιδοδείκτες και να τον μοιράζεις ή να τον πουλάς σε μια συμβολική τιμή. Καλύτερα έτσι. Άλλωστε στην Ελλάδα κανένας συγγραφέας δεν κερδίζει εκατομμύρια και οι περισσότεροι δεν βιοπορίζονται από την συγγραφική τέχνη. Γίνε κυρίαρχος της μοίρας σου και καπετάνιος της ζωής σου.
Υ.Γ. σε άλλο άρθρο θα αναφερθώ στο μάρκετινγκ των σπουδών επιμέλειας-διόρθωσης κειμένων και της δημιουργικής γραφής."

Σχόλια