Το καθολικό σχολείο

Στις 30 Σεπτεμβρίου του 1975 ένας νυχτοφύλακας ακούει θορύβους που έρχονται από το κλειστό πορτ μπαγκάζ ενός Fiat 125, στο σημείο σπεύδουν καραμπινιέρι και στο άνοιγμα του ξεπροβάλει μια γυμνή κοπέλα μέσα στα αίματα ενώ δίπλα της μια συνομήλικη της κείται νεκρή. Κάπως έτσι ξετυλίγεται το περίφημο έγκλημα του Τσίρτσεο με πρωταγωνιστές και δράστες τρία πλουσιόπαιδα της καλής κοινωνίας, της λεγόμενης Roma Bene, και θύματα δύο ανυποψίαστες έφηβες από την ταπεινή συνοικία της Μοντανιόλα.
Το χρονικό ξεκινάει λίγες μέρες νωρίτερα, όταν οι Άντζελο Ίζο και Τζιοβάνι Γκίντο θα προσκαλέσουν την Donatella Colasanti και την Rosaria Lopez στη βίλα του φίλου τους Andrea Ghira, εκεί οι κοπέλες επι τριανταέξι ολόκληρες ώρες θα βιώσουν πρωτοφανή βασανιστήρια, θα βιαστούν και θα ξυλοκοπηθούν. Η πρώτη θα επιβιώσει, ωστόσο νομίζοντας πως και οι δύο είναι νεκρές θα της βάλλουν στο πορτ μπαγκάζ του μικρού Fiat για να της ξεφορτωθούν, κατά τη διαδρομή θα κάνουν μια στάση και η Colosanti θα βρει την ευκαιρία να καλέσει για βοήθεια.
Το έγκλημα αυτό που συντάραξε την ιταλική κοινή γνώμη και αυστηροποίησε τις ποινές για τους βιαστές μεταφέρεται στην μεγάλη οθόνη με τους δημιουργούς να επιχειρούν μια εκτενέστερη ματιά στο σχολικό περιβάλλον των δραστών, τις παρέες τους, το οικογενειακό τους υπόβαθρο, εξ’ ου και ο τίτλος.
Η ταινία διαθέτει αρκετά θετικά στοιχεία με κυριότερο την καταπληκτική ομοιότητα των ηθοποιών με τους πρωταγωνιστές της υπόθεσης (ιδιαίτερα εκείνη του Izzo αλλά και της Colosanti), από την άλλη ωστόσο πολλές από τις πτυχές θίγονται επιφανειακά όπως το γεγονός πως αποκρύπτεται τόσο το νέο-φασιστικό αλλά και βίαιο παρελθόν των δραστών αλλά και το ποινικό τους μητρώο.
Ο Παζολίνι είχε σωστά επισημάνει πως το συγκεκριμένο έγκλημα αποκάλυπτε την γενικότερη αρρώστια της Ιταλικής κοινωνίας και δεν είχε σχέση τόσο με πολιτικά, ταξικά και ιδεολογικά κίνητρα. Σίγουρα η προσέγγιση του που είχε προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων διέθετε κάποια ψήγματα αλήθειας καθώς οι θύτες ήταν πρωτίστως καραμπινάτοι κοινωνικοπαθείς και θα μπορούσαν να πιστεύουν σε οτιδήποτε. Εκ του αποτελέσματος ωστόσο το ταξικό πρόσημο του εγκλήματος (στις μεταξύ τους συζητήσεις οι τρεις φίλοι κάνουν πλάκα θεωρώντας τις δύο κοπέλες λόγω του λαϊκού υπόβαθρου τους πουτάνες και κατώτερες) ήταν αυτό που συντάραξε περισσότερο την κοινή γνώμη.
Εν κατακλείδι πρόκειται για μια ταινία που πιάνει τη βάση και μπορεί να ιδωθεί από πολλές οπτικές γωνίες προβληματίζοντας ακόμα και στις μέρες μας…

Σχόλια